21.08.2024

Радою прокурорів України здійснений системний аналіз норм Бюджетної декларації на 2025-2027 роки

Радою прокурорів України у зв’язку з численними повідомленнями прокурорів про загрозу їх незалежності здійснений системний аналіз норм Бюджетної декларації на 2025-2027 роки, схваленого постановою Кабінету Міністрів України від 28 червня 2024 №751, за змістом якої залишається без змін  встановлений із 1 січня 2021 року розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, який застосовується для визначення посадового окладу прокурора окружної прокуратури, у розмірі 1600 гривень. Указана норма, яка визначена лише щодо прокурорів, є перехідною і сталою з 2021 року та залишається незмінною вже п’ятий рік поспіль. Вважаємо цю норму такою, що потребує невідкладного перегляду.
Рада прокурорів України не вперше висловлює стурбованість ситуацією, що має місце у зв’язку з безпідставним, тобто за повної відсутності мотивів рішення у нормативному документі та пояснювальній записці до нього, зменшенням прожиткового мінімуму до 1600 гривень лише для прокурорів. Листом Ради прокурорів України від 03.01.2024 № 05/1/3-2вих-24 Кабінету міністрів України було повідомлено позицію прокурорської спільноти з цього питання. Лист Міністерства фінансів України від 14.02.2024 за № 10040- 02- 3/4538 не мав відповіді по суті поставлених питань і містив бланкетне повідомлення щодо подальшого розгляду питання Мінфіном з урахуванням необхідності першочергового забезпечення фінансовим ресурсом заходів з відсічі збройної агресії російської федерації проти України. Дотепер питання про усунення дискримінаційної норми щодо прокурорів Міністерством фінансів України не розглянуто. Відповідь до Ради прокурорів України не надійшла.
Прокурорами України, крім інших конституційних завдань і функцій, станом на 22.07.2024 здійснюється процесуальне керівництво  та підтримується публічне обвинувачення щодо 136778 злочинів агресії та воєнних злочинів, 18273 злочинів проти національної безпеки, у магістральній справі щодо агресії російської федерації встановлено 698 підозрюваних – це представники військово-політичного керівництва російської федерації.
Консультативною радою європейських суддів та Консультативною радою європейських прокурорів 08.12.2009 у м. Бордо (Франція) була прийнята спільна декларація. Згідно з п.8 цієї декларації, для забезпечення належного статусу прокурорів необхідно, зокрема, щоб умови оплати їх праці забезпечувались гарантіями, передбаченими законом.
Вища рада правосуддя у своєму зверненні до Кабінету Міністрів України від 13.02.2024 № 415/0/15-24 наголосила на неможливості в подальшому продовження практики держави щодо визначення окремого розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, який застосовується для визначення базового розміру посадового окладу судді, та неможливості визначення такого розміру в законах про Державний бюджет України, а також необхідності забезпечення судової гілки влади достатніми коштами для виплати суддям недоотриманої суддівської винагороди, з огляду на Рішення Конституційного Суду України від 28 серпня 2020 року № 10-р/2020. Вказане також стосується прокурорів, оскільки прокуратура є складовою системи правосуддя в Україні.
Для цілей виконання вимог національного законодавства та європейських стандартів, зокрема,  Плану Ukraine Facility щодо забезпечення незалежності прокурорів, їх соціального захисту та недопущення дискримінаційного підходу в оплаті праці, Рада прокурорів України звернулась до Прем’єр-міністра України з проханням доручити Міністерству фінансів України при підготовці проєкту Закону України «Про Державний бюджет України на 2025 рік» передбачити прожитковий мінімум для визначення базового розміру посадового окладу прокурора окружної прокуратури на рівні прожиткового мінімуму, який установлено для визначення базового розміру посадового окладу судді, а також запланувати Офісу Генерального прокурора додаткові кошти на зазначені цілі.

кількість переглядів: 585