04.03.2025

Голова Ради прокурорів України Анатолій Єжов 28 лютого 2025 року взяв участь у засіданні Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів під час обговорення проєкту Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо пенсійного забезпечення працівників прокуратури»

 
Голова Ради прокурорів України Анатолій Єжов 28 лютого 2025 року взяв участь у засіданні Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів під час обговорення проєкту Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо пенсійного забезпечення працівників прокуратури» від 02.12.2024 № 12278, внесеного народним депутатом України Галиною Третьяковою.
Анатолій Єжов довів до присутніх на Комітеті народних депутатів України такі зауваження Ради прокурорів України:
  • Щодо пропозиції ввести у Закон України «Про пенсійне забезпечення» (№ 1788) нову статтю 97, виключивши відповідну статтю із Закону України «Про прокуратуру» (№ 1697).
Указане не відповідає Рішенню КСУ № 8-р(ІІ)/2023 від 13.09.2023, згідно з яким: «<…> європейські стандарти  зобов’язують державу-члена Ради Європи гарантувати захист статусу прокурора законом як нормативним актом того самого рівня, що гарантує статус судді, щоб забезпечити умови для дієвого правосуддя відповідно до вимог правовладдя. Крім того, проєкт не відповідає висновкам Консультативної ради європейських прокурорів, зокрема, висновку № 13 (2018) «Незалежність, підзвітність та етика прокурорів». До уваги належить взяти також положення пункту п’ятого частини першої статті 16 Закону України «Про прокуратуру», згідно з яким незалежність прокурора забезпечується належним матеріальним, соціальним та пенсійним забезпеченням прокурорів.
  • Щодо останнього абзацу частини 14 запропонованої проєктом  статті 97 Закону № 1788 має редакцію: «Максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів, встановлених для осіб, які втратили працездатність». Норма цього абзацу всупереч ст. 46 Конституції України обмежує розмір пенсії прокурорів і є такою, що протирічить стандартам Ради Європи, сформульованим у Бордоській декларації 2009 року «Судді та прокурори в демократичному суспільстві», а також Рекомендації Rec (2000) 19 Комітету міністрів Ради Європи державам-членам Щодо ролі прокуратури в системі кримінального правосуддя, ухваленій Комітетом міністрів Ради Європи на 724 засіданні заступників міністрів 6 жовтня 2000 року, та Рекомендації Rec (2012) 11 Комітету міністрів державам-учасникам «Про роль публічних обвинувачів поза системою кримінальної юстиції» (ухвалена Комітетом міністрів 19 вересня 2012 на 1151-му засіданні заступників міністрів).
  Вбачається також неврахування авторами проєкту змісту рішення КСУ від 12 жовтня 2022 року № 7-р(ІІ)/2022. Конституційний Суд України зазначив, що обмеження пенсії встановленням максимального розміру та зупинення виплати призначеної пенсії особам, яким право на пенсійне забезпечення, встановлене Законом № 2262-XII, порушує суть конституційних гарантій визначених осіб.
-     Щодо частини 16 статті 97 Проєкту, яка має таку редакцію: «Пенсії, призначені згідно із цим Законом, щороку з 1 березня перераховуються із урахуванням зростання грошових доходів населення в Україні та зростання споживчих цін на коефіцієнт збільшення, що визначається відповідно до абзаців другого і третього частини другої статті Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування». Порядок та умови такого перерахунку визначаються Кабінетом Міністрів України.
Авторами проєкту не враховано приписи ст. 6 Конституції України, яким встановлено поділ державної влади в Україні на законодавчу, виконавчу та судову та численні рішення Конституційного Суду України, які містять тлумачення цього засадничого конституційного принципу, зокрема, згідно з Рішенням Конституційного Суду № 7-р(ІІ)/2019 від 13.12.2019 положення частини двадцятої статті 86 Закону України «Про прокуратуру»: «Умови та порядок перерахунку призначених пенсій працівникам прокуратури визначаються Кабінетом Міністрів України» визнане таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним).
Проєкт Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо пенсійного забезпечення працівників прокуратури» від 02.12.2024 № 12278, внесений народним депутатом України Галиною Третьяковою, не відповідає Конституції України, законодавству України та взятим Україною зобов’язанням щодо забезпечення незалежності прокурорів відповідно до стандартів Європейського Союзу.
З огляду на викладене Рада прокурорів України просить народних депутатів України – членів Комітету не включати проєкт до порядку денного сесії Верховної Ради України та повернути проєкт Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо пенсійного забезпечення працівників прокуратури» від 02.12.2024 № 12278, внесений народним депутатом України Галиною Третьяковою, на доопрацювання.               
Більшістю від представників Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів прийнято рішення про направлення проєкту Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо пенсійного забезпечення працівників прокуратури» від 02.12.2024 № 12278, внесеного народним депутатом України Галиною Третьяковою, на розгляд Верховної Ради України.

кількість переглядів: 152